Ajankohtaista


#Askelkisan toinen viikko käynnissä – näin keräät päivittäisen askelmäärän

10 vinkkiä. Näin keräät päivittäisen askelmäärän.

Huippusuosittu Askelkisa käynnistyi viime viikolla ja jatkuu vielä tämä viikon sunnuntaihin 25.9. asti. Askelkisan tavoitteena on kannustaa osallistujat tekemään liikuntaa lisääviä valintoja sekä havainnollistaa pienten arjen muutosten vaikutusta vuorokausittaiseen liikuntamäärään.

Jo pienillä arkiliikuntaa lisäävillä valinnoilla on havaittu olevan merkittäviä vaikutuksia. On tutkittu, että jos päivän jokaisena tuntina kävelee 3 minuuttia, energiaa kuluu viikossa enemmän kuin kahdessa tunnin mittaisessa hikisessä liikuntaharrastuksessa. (Lääkärikirja Duodecim).

Paljonko askelia tulisi kerätä päivän aikana?

UKK-instituutin mukaan 13 000 askelta päivässä on ihanteellinen määrä, mutta jo 9000 askelta on suositeltava määrä. Päivittäisissä askareissa askeleita kertyy 2000-5000, mikä tarkoittaa että henkilö on liikunnallisesti passiivinen. Lisäämällä päivittäisiin askareisiin tietoisesti taukoja istumiseen sekä pientä liikettä, voi helposti kasvattaa päivittäisen arkiaktiviisuuden suositeltavalle tasolle. Keräsimme 10 vinkkiä oman päivittäisen arkiaktiivisuuden kasvattamiseen. Testaa vinkkejä ja nappaa sinulle sopivimmat omiksi rutiineiksi!

10 vinkkiä päivittäisen arkiaktiivisuuden kasvattamiseen:
1. Valitse portaat hissin tai rullaportaiden sijaan
2. Vaihda asentoa, nouse ylös tai jaloittele
3. Jää yhden pysäkin verran aikaisemmin kohteestasi
4. Parkkeeraa auto kauemmaksi työpaikan tai kaupan ovilta
5. Kävele työ- tai harrastusmatka tai osa siitä
6. Tee työpäivästäsi osa seisaaltaan
7. Liikuskele mahdollisimman usein
8. Kävele tai jaloittele puheluiden aikana
9. Pidä palaveri kävelypalaverina
10. Testaa erilaisia liikuntamuotoja – löydä sinulle sopivin tapa liikkua

Lähteet:
Lääkärikirja Duodecim (2021), Liikunta ja painonhallinta, Pertti Mustajoki

UKK-instituutti – Kävelyn portaat