TUL:n uusi ilme on raikas, hyväntuulinen ja asiantunteva
04.04.2018
TUL on uudistanut visuaalisen identiteettinsä yhteistyössä mainostoimisto Värikkään kanssa. Ilmeuudistus ulottuu väri- ja kuvamaailmasta logoon ja verkkosivuihin.
Ilme otetaan käyttöön asteittain, sillä uudistetut verkkosivut julkaistaan kesän 2018 aikana. Välittömästi uusi ilme näkyy sosiaalisessa mediassa, digikanavissa ja printtimateriaaleissa.
– Ilmeen toivottiin olevan asiantunteva, raikas, hyväntuulinen ja tasa-arvoinen. Näistä lähtökohdista lähdettiin liikkeelle. Tavoitteena oli, että TUL:n ilme päivitetään tähän päivään tunnistettavalla tavalla, Värikkään asiakkuusjohtaja Mikko Huovilainen kertoo.
Vanhan logon kolmesta hahmosta muodostuva piiri symboloi tasa-arvoa, joka on TUL:n keskeisiä arvoja. Tästä syystä muoto haluttiin säilyttää. Uudessa logossa voi nähdä kolme hymyä – kuin hyväntuuliset kaverukset liikkumassa yhdessä.
– Raikkaus kulkee usein käsi kädessä selkeyden kanssa, ja siksi oli syytä pelkistää hymyhahmot samanvärisiksi. Riittävän yksinkertaiset, yhteen kietoutuneet kaaret antavat katsojan omalle mielikuvitukselle tilaa tulkintoihin, Huovilainen summaa.
Edellisen kerran TUL:n ilme päivitettiin lähes kymmenen vuotta sitten. Ilmeen lisäksi Mainostoimisto Värikäs vastaa liiton uusien verkkosivujen suunnittelusta.
TUL:n uudet logot ja graafinen ohjeisto on ladattavissa verkkosivuilta.
Värikäs on piristävä, pönötysvapaa, kuunteleva ja keskusteleva mainostoimisto, jonka vahvuuksia on verkkosivujen lisäksi markkinointiviestinnän suunnittelu digikanaviin ja painotuotteisiin. Vuonna 2001 perustettu Värikäs toimii Tampereella ja Helsingissä.