Kannanotto: Jokaisella on oikeus harrastaa ja kilpailla turvallisessa ja kannustavassa ympäristössä

29.01.2020

Suomen Työväen Urheiluliitto TUL ry:n tasa-arvovaliokunta: Jokaisella on oikeus harrastaa ja kilpailla turvallisessa ja kannustavassa ympäristössä.

Suomen Työväen Urheiluliitto TUL ry:n tasa-arvovaliokunta on järkyttynyt ja syvästi huolissaan mediassa esiin tulleista kiusaamis- ja häirintätapauksista kilpaurheilussa. On sanomattakin selvää, että ilmi tulleet tapaukset ovat vain pieni osa laajempaa ilmiötä, jossa valtaosa tapauksista jää näkymättömiin. TUL haluaa kiittää tarinansa kertoneita urheilijoita ja Kiira Korpea rohkeudesta puuttua asiattomaan ja urheilijoiden hyvinvoinnin vaarantavaan toimintaan.

Henkinen väkivalta ei kuulu urheiluun millään tasolla aloittelijoista huippu-urheilijoihin, pikkulapsista vanhuksiin tai aerobicista yleisurheiluun.

– Asiattomia valmennuskäytäntöjä on puolusteltu vetoamalla valmennuksella saavutettuihin tuloksiin sekä kilpaurheilun vaativuuteen. Mahdollisuus urheilla ja menestyä ei saa millään tasolla eikä missään lajissa tai ikäryhmässä riippua urheilijan valmiudesta sietää henkistä väkivaltaa, kiusaamista, häirintää tai muuta asiatonta kohtelua, linjaa tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja Harry Seidler.

– Jokaisella on oikeus saada laadukasta valmennusta, joka tukee urheilijan hyvinvointia ja itsetuntoa sekä tervettä henkistä ja fyysistä kehitystä, Seidler jatkaa.

On urheilujärjestöjen ja -seurojen vastuulla pitää huolta siitä, että toimintaa ohjaavat ja valmennusta antavat vastuulliset, asiantuntevat ja luotettavat ihmiset, jotka toimivat yhdessä laadittujen eettisten pelisääntöjen mukaan. TUL:n tasa-arvovaliokunta tulee tekemään arviointityötä sekä kehittämään ennaltaehkäisevän toiminnan malleja ja laatimaan eettisiä toimintaohjeita kuluvan vuoden aikana.

Lisätietoja antaa:

Harry Seidler