Saaristoretki Kylmäpihlajaan

17.08.2021

Aluksi ensin vähän faktaa ja historiaa Majakkasaaresta
”Kylmäpihlaja on Rauman saariston uloin luoto, 10 km mantereesta. Saari on noussut ajanmyötä 4,5 m korkeuteen. Saarella on paljon erilaisia kallioita. Merenpuoleinen ranta on graniitin juonittamaa kiillegneissiä. Toisella puolella on upeita mustavalkoisia amfiboliittikallioita. Satama-altaan korkeimmalta kalliolta löytyy kaiverrettu rajankäyntikaiverrus, jossa näkyy kruunu ja liljakuvio. Karttanimen saari sai 1700 luvulla. Ensin sen nimi oli Kylmä, myöhemmin Kylmä-Pihlava, sitten Kylmä-Pihlaja. Aluksi luoto oli satunnainen käyntikohde, lintujen metsästyspaikka ja levähdyspaikka kalastajille. Meriliikenne vilkastui sodan jälkeen ja tuli tarve tehdä kiinteä majakka-luotsipiste Raumanmeren reunalle. Tähän valittiin Kylmä-Pihlajan saari. Kylmäpihlajan majakka ja luotsiasema valmistui vuonna 1953, joka on Rakennushallituksen arkkitehtien Antero Pernajan ja Kaarina Tammisen suunnittelema. Rakennus on 900 neliötä ja siinä on 12 kerrosta. Tornin korkeus on 31 m ja ylhäällä on kaksi ulkotasannetta. Rauman kaupunki osti Majakkasaaren yhdessä Kuuskajaskarin linnakkeen ja merivartiokoulun tontin kanssa vuoden 2000 lopulla. Saaria lähdettiin silloin kehittämään matkailu ja virkistyskäyttöön. Majakkasaari on suosittu lintukohde, siellä on 28 pesivää lintulajia (eniten haahkoja, lapintiiroja, tyllejä ja räystäspääskyjä). Luodolta löytyy 162 eri kasvilajia. Saaren tunnuskasvi on tyrni, joka onkin Rauman kuntakasvi sekä Satakunnan maakuntakasvi. Kylmäpihlaja on myös virallinen sääasema. Majakkahotellissa voi nykyään yöpyä. Kaikista huoneista on merimaisema. Saarelle on myös juuri valmistunut lisää pieniä ”yksiöitä”. Saari on nykyään suosittu päiväkohdepaikka, jonne voi tulla myös omalla veneellä.”

Retkitunnelmia
TUL Satakunnan piirin Kunto-ja harrasteliikuntajaosto järjesti saaristoretken Kylmäpihlajan Majakkasaarelle torstaina 5.8. Porista lähti reissuun 14 henkilöä aamulla klo 8.30. Muut osallistujat tulivat suoraan Rauman satamaan eli kaikkiaan meitä lähti mukaan 28 henkilöä. Minulla oli risteilyliput hankittuna kaikille, joten kun kaikki olivat paikalla ja laivan ”portti” avattiin, niin astuimme Linnea-laivaan. Aurinko paistoi, joten päätimme kaikki mennä yläkannelle. Ihailimme maisemia ja nautimme merimatkasta. Laiva teki pienen pysähdyksen Kuuskajaskarin saarella, jonka jälkeen jatkoimme Kylmäpihlajaan. Kun pääsimme perille, meitä oli heti vastassa suuret tyrnipensaat. Tyrnit olivat osaksi jo kypsiä ja niitä sai vapaasti syödä, joten taisi meillä kaikilla c-vitamiinia tulla riittävästi tuolle päivälle. Aluksi pidin pienen saaren esittelytuokion kaikille, jonka jälkeen pienissä ryhmissä lähdimme kiertämään saaren nähtävyyksiä. Erilaiset kalliot olivat kyllä näkemisen ja kokemisen arvoisia. Niitä on hiukan vaikea kuvailla, joten ne pitää nähdä paikanpäällä! Niitä kallioita olisi katsonut vaikka kuinka kauan ja ihmetellyt, miten ihmeessä ne ovat oikein muodostuneet. Retken puolivälissä oli varattu ruokailu Majakkahotellilta. Söimme erittäin hyvää ja maukasta lohikeittoa ja saaristolaisleipää. Osa kävi Kylmäpihlajan majakan huipulla ennen ruokailua, osa sen jälkeen. Rappusia piti nousta 133, jos pysyin oikein laskuissa. Nousu kannatti, sillä maisemat olivat todella upeat ylhäältäpäin. Sieltä näkyi hyvin saaren erilaiset kalliomuodostelmat ja upeat merimaisemat. Saarella oli myös pieni kahvila, terassi ja matkamuistomyymälä. Näimme siellä myös julkkiksia, Iso-D:n. Pitihän siellä yhteiskuviakin ottaa. Retken lopuksi kaikki osallistujat kokoontuivat yhteiskuvaan ja sen jälkeen lähdimme saarelta takaisinpäin. Päivä oli kyllä upea, paljon nähtävää ja hyvä kesäinen fiilis. Suosittelen kyllä kaikille käyntiä Kylmäpihlajan majakkasaarella, kun siihen tulee mahdollisuus. Kiitos osallistujille ja järjestäjille!